ونیر سرامیکی بهتر است یا ونیر کامپوزیت؟
نوشته شده توسط : رعنا

ونیر دندان یکی از روشهای زیبا کردن لبخند و دستیابی به لبخند هالیوودی است. ونیر دندان یک پوسته نازک همرنگ دندان است که با چسب مخصوصی (باندینگ) به سطح جلویی دندان چسبانده میشود. ونیر علاوه بر زیبایی برای ترمیم دندان نیز استفاده میشود.

انواع ونیر دندان

دو نوع ونیر دندان وجود دارد: ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی (که به آن پورسلین یا چینی نیز گفته میشود). هر دو نوع ونیر در صورتی که به خوبی کار شوند میتوانند دندانها و لبخند شما را زیبا کنند. اما این دو ونیر تفاوتهایی با هم دارند. با آگاهی یافتن از ویژگیها و معایب و مزایای ونیر دندان یا لمینت دندان میتوانید با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت از رزین ساخته میشود و در صورتی که بخواهید ظاهر طبیعی مشابه دندان داشته باشد باید خیلی خوب پولیش شود. برای چسباندن ونیر دندان کامپوزیت ، مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده میشود. معمولا تمامی کار در یک جلسه انجام میشود.

معایب و مزایای ونیر کامپوزیت

چون رزین متخلخل است ممکن است دچار لکه یا تغییر رنگ شود. در صورتی که مواد حاوی رنگدانه زیاد مانند قهوه زیاد مصرف میکنید در استفاده از ونیر کامپوزیت دندان تجدید نظر کنید. همچنین ونیر کامپوزیت ممکن است لب پر شود. این ونیرها بادوام هستند و طول عمرشان چهار تا هشت سال است.

یکی از مهمترین مزیتهای ونیر کامپوزیت این است که در صورت لزوم میتوان آن را برداشته و تعویض کرد. همچنین ونیر کامپوزیت کم هزینه تر است. هزینه این ونیرها معمولا نصف هزینه ونیر سرامیکی است. چون این نوع ونیر توسط دندانپزشک ساخته میشود مراجعه به دندانپزشک مجرب و ماهر و یا کلینیک دندانپزشکی معتبر، اهمیت زیادی دارد.

ونیر سرامیکی

نوع دیگر ونیر پورسلین یا سرامیک است. ونیر سرامیکی ظاهری بسیار طبیعی و مشابه دندان دارد. برای چسباندن ونیر ابتدا باید دندان آماده شود. برای آماده سازی دندان یک لایه نازک از مینای دندان برداشته میشود و ونیر که معمولا قطری بین 0.5 تا 0.7 میلی متر دارد روی سطح دندان باند میشود. هنگامی که پوسته سرامیکی و شکننده ونیر یا لمینت دندان روی سطح دندان چسبانده شد بسیار محکم میشود. چون پورسلین نیمه شفاف و بازتابنده نور است از نظر خواص نوری نیز ظاهری بسیار مشابه مینای دندان دارد.

معایب و مزایای ونیر سرامیکی

از آنجایی که ونیر در لابراتوار دندانپزشکی ساخته میشود نمیتوان در یک جلسه کار درمان را انجام داد و بیمار باید حداقل دو بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

ونیر کردن دندان با ونیر سرامیکی به زمان بیشتری نیاز دارد و موادی که برای ساخت و چسباندن آن استفاده میشوند گرانتر هستند.

هزینه ونیر سرامیکی بیشتر از ونیر کامپوزیت است.

ونیر سرامیکی را نمیتوان ترمیم کرد، بنابراین اگر دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود باید آن را عوض کنید.

ونیر سرامیکی به خاطر شباهت بسیار زیاد به دندان طبیعی بسیار زیباتر است.

ونیر سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاوم هستند.

ونیر سرامیکی در مقابل لب پر شدن نیز مقاومت خوبی دارد بنابراین از نظر هزینه در بلند مدت مقرون به صرفه تر است چرا که طول عمری آن 15 سال یا حتی بیشتر است.





:: موضوعات مرتبط: پزشکی , سلامت دهان و دندان , ,
:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: